make 的用法

文法重點
make 的用法(1) 製造…: make money (賺錢)
…………….make progress (有進步)
…………….make mistakes (犯錯)
…………….make noise (製造噪音)
(2) 讓 , 使: (使役動詞)
make O adj make me happy 讓我快樂
………...N make me a good student 讓我成為好學生
………...原Vmake me cry 讓我哭
………...P.P.make my car washed 叫人洗我的車

(3) 授與V :
make 人 物 = make 物 for 人
Mom made me a cake yesterday.

= Mom made a cake for me yesterday.
我媽媽昨天做了個蛋糕給我



精選題

1. This rainy weather always makes me ___.
...(A) feel sad (B) to feel sad (C) feel is sad (D) felt
...is sad

2.The student tried to make his answer ___ clearly.
...(A) understand (B) understood (C) understanding
...(D) to understand


3.I will make my dream ___ one day.
...(A) coming truly (B) come true (C) to come true
...(D) comes true

解答
1.(A) feel sad : make O 原形動詞
.....................(動作是受詞 me發出的→主動)

2.(B) understood : make O 過去分詞
...........................(動作是受詞his answer收到的→被動)


3.(B) come true : 與第一題相同

2 意見:

鹹魚蛋 提到...

還有一個用法, 即make可以表示"主動成為"的過程, 例如在Charles will make a good king.這一句當中, make的用法就和become差不多, 只是增加了一點努力的意味在裡面.
一點淺見請參考!

Unknown 提到...

make my car washed 是因為被動所以加 P.P

張貼留言

歡迎留下你寶貴的意見,我會以最快的速度回覆~Paulina很樂意回答你對英文學習的任何問題喔~想要留言的人,麻煩請用google帳號登入,才可以留言喔!!